Moments 4 Kids trommel.jpg

Baby- en dreumes lessen

Baby en dreumes Yoga 

33825239_913650158841819_2215444496072572928_o.jpg

Baby en dreumes yoga is een bewegingsvorm die kan helpen bij de ontwikkeling van de motoriek en het zenuwstelsel van baby’s. Bewegen is de basis van alles wat een kind gaat leren en elk kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo.  Daarnaast hebben veel oefeningen een ontspannende werking. Omdat in deze lessen voornamelijk rustige, masserende en ontspannende oefeningen worden ingezet, slapen de kinderen na de yoga vaak lekker. 

Baby/ Dreumes Snoezelmuziek 

Hierbij gaat het om de muzikale beleving van ritme, melodie en beweging. Omdat het gaat om een totaalbeleving van de zintuigen, is er ook voldoende visuele ondersteuning door middel van handpoppen en andere voorwerpen. Ook de lessen voor baby's zijn interactief. Er is veel persoonlijke aandacht en de baby's mogen zelf ook verschillende instrumenten uitproberen. Hoe klein de kinderen ook zijn, het vasthouden van een sambabal, het indrukken van een knopje of het aaien van de gitaar vinden ze leuk om te doen. Ook zijn ze geboeid door het geluid wat het resultaat is van hun handeling.

baby- en dreumestheater

Baby- en dreumestheater is vooral laagdrempelig, lief, vrolijk en gezellig. De docenten hebben bijvoorbeeld een toverkist of koffer vól spannends bij zich. Ze beginnen eerst met een ‘ontmoet & begroet’ met de allerkleinsten. Het spel begint met het uitpakken van de toverkist of koffer en de rest van het theater is de interactie die hierop volgt.  In de toverkist zit van alles: van glimmende doekjes en shawls, vormen, lichtjes en knuffels tot muziekinstrumenten én bellenblaas. Door de baby’s en dreumesen uit te nodigen in hun spel, spelen zij het toneelspel ‘mee’. De dreumesen maken interactief kennis met het worden van iets of iemand anders, zonder een verwacht resultaat. Spelen, ontdekken en fantaseren. Dat staat bij deze theaterles centraal! Werken met dreumesen is een heel andere manier van theaterles geven. Op deze leeftijd zijn de kinderen nog niet gewend aan ‘les’ krijgen. Daarom zijn deze theatersessies gericht op het spelen en het beleven. Waarbij theaterelementen de boventoon voeren.   

 
Moments 4 Kids dansschoen (1).jpg

Peuterlessen

Dansen op (wereld) muziek

Elk kind vindt het heerlijk om te dansen! We geven dansles aan dreumesen en peuters. De lessen gaan mee in de belevingswereld van het kind en de kinderen worden op die manier meegenomen en geënthousiasmeerd om te dansen. Er wordt gewerkt met thema’s waardoor de woordenschat van de kinderen wordt vergroot. Bij alle lessen staan plezier en lekker bewegen centraal! 

PeuterGym 

De PeuterGym lessen worden gegeven door kleuterdocenten. Ze hebben een programma gemaakt waardoor er spelenderwijs en binnen de mogelijkheden van het kinderdagverblijf gegymd kan worden. Er is hier gekeken naar de mogelijkheden van de leeftijdsgroep en daar is de les op gebaseerd. Er zal gebruik gemaakt worden van spel om zo de grove motoriek, balans en kracht van de kinderen te vergroten.

Yoga avontuur

Yoga is een manier voor kinderen om zich te leren ontspannen, vrij bewegen en te genieten van hun lichaam. Onze Yoga lessen zijn speels, met veel muziek en spel. Tijdens de les worden beweging en yoga houdingen gecombineerd met muziek, versjes, spelletjes en verhaaltjes. De yoga elementen zijn speels verwerkt en houdingen treden niet op de voorgrond. Belangrijk tijdens deze les is dat kinderen zichzelf kunnen zijn. Dat ze leren dat ze goed zijn, zoals zij zijn. In de kinderyogalessen werken de kinderen met een thema zoals: de seizoenen, de jungle, het bos, het strand of naar de maan. Actieve en rustige yogaoefeningen wisselen zich af. Massage en Mindfulness worden toegepast met veel aandacht voor de ademhaling en de zintuigen. Tot slot eindigen de lessen met een ontspanningsoefening waarbij alle kinderen zitten en naar een klankschaal of muziekje luisteren. Ze leren daarbij de kracht van stilte kennen.  

Theaterverhaal

Toneelspelen is letterlijk spelen. Het begint met plezier maken, improviseren, je fantasie de vrije loop laten, een avontuur verzinnen. Een verhaal met een begin, midden en een einde. De docenten geef een prikkelend idee waar kinderen zelf mee aan de haal gaan kunnen gaan. Het spelen gaat dan meestal vanzelf. Dat hoef je kinderen niet meer te leren; dat kunnen ze al. Spelen, ontdekken en fantaseren. Dat staat bij peutertheater centraal! Het is vooral laagdrempelig; ze beginnen eerst met een ‘ontmoet & begroet’ en dan kan het spel beginnen! Met het uitpakken van bijvoorbeeld een toverkist of koffer en de rest van het theater is de interactie die hierop volgt.  In de toverkist zit vanalles: van glimmende doekjes en shawls, vormen, lichtjes, knuffels, en hoeden tot muziekinstrumenten of bellenblaas. De peuters maken interactief kennis met het worden van iets of iemand anders, zonder een verwacht resultaat.

123138982_3456709871064010_5609218353862106411_o.jpg

Creatief 

Moments4Kids vindt het belangrijk om de creativiteit bij kinderen te stimuleren. Creativiteit is voor jonge kinderen nog echt een onbevangen ontdekking van vorm, kleur en structuur.  Het liefst buiten alle kaders om, want vrij denken en doen is juist zo mooi. Al van jongs af aan leren we met regels te leven. Veel van deze regels helpen ons om in de juiste baan te blijven. Terwijl sommige juist onze blik verkleinen. Als je je op een creatieve manier wilt uiten is dit laatste heel vervelend. Kleuren binnen de lijntjes? Dat kun je nog je hele leven. Het doel van het creatieve uurtje is vrij zijn. En ieder kind dat op zijn eigen manier laten doen. Het gaat hierbij om het proces en niet het resultaat. 

Of het nou kladderen met alle kleuren verf is of een strakke tekening met een zwarte pen. Een mooie boom met groene bladeren of een rare lelijke boom met paarse bladeren, een gele stam, met grote groene bulten waar tandenborstels aan groeien. In de projecten die de kinderen gaan doen worden verschillende materialen gebruikt, dat kan variëren van ‘gewone’ verf tot gekleurde rijst. En waarom zou je niet eens proberen om verf met een plantenspuit op het papier te krijgen?  Vanuit een verhaal of bestaand beeld, bijvoorbeeld een schilderij van Mondriaan, maken de kinderen een tekening.  Soms is het niet eens een tekening, de ervaring van het project is dan al resultaat genoeg.

muziekles voor peuters

Tijdens deze muziekles wordt gebruik gemaakt van verhalen tijdens de les en zijn de onderwerpen gevarieerd. Er wordt veelal ook gebruik van de fantasie van de kinderen door bijvoorbeeld ter plekke de inbreng van de kinderen in de liedteksten te verwerken. Spelenderwijs worden er muzikale begrippen geïntroduceerd zoals hard en zacht, snel en langzaam, hoog en laag. Hierbij wordt altijd gewerkt met thema's die aansluiten bij de belevingswereld van het kind.

Peuters zingen zelf mee met de liedjes die ze kennen. De kinderen mogen veel instrumenten zelf uitproberen. Waar het bij de baby en dreumes lessen meer ging om de verwondering voor de klank op zich, worden er bij de peuterlessen vaker spelelementen toegevoegd of is het spelen van de instrumenten ter ondersteuning van een lied of thema.

Moments 4 Kids dansschoen.jpg